ZIE MIJ

Datums
Prijzen
Zaalopstelling
Toegankelijk voor rolstoelgebruikers
De assistentiehond mag meekomen
Locatie
Middelbare Rudolfsteinerschool Gentingang Eendrachtstraat 40
9000 Gent
Meer informatie
De metafoor van de twee stoelen en het emotionele vat nemen we mee om kinderen beter te leren begrijpen. Eerste stoel staat voor het zichtbaar gedrag en signalen. Die signalen zijn: kinderen ‘ontploffen’ of tonen apathisch gedrag. Ze snijden in hun armen. Worden moe en krijgen hoofdpijn. Hun hoofden zitten vol. Ze zetten muren voor zich en dragen maskers. Ze stellen zich vragen als ‘wie ben ik’ en ’waartoe belong ik’. Emotioneel belastende situaties waarbij gevoelens worden opgekropt tonen zich vaak in moeilijk en extreem ‘onhandelbaar’ gedrag. Gedrag wordt vaak richting diagnose en medicatie gestuurd. Kijken vanuit een dubbele bril betekent: wat wil mijn kind mij ècht vertellen? We kijken met een ‘andere bril’ naar hun signalen.
Deze lezing gaat over wat kinderen en jongeren vandaag kan overkomen, hoe ze dat zelf beleven en vooral over de signalen die ze geven. We gaan concreet op zoek naar mogelijkheden en concrete tools om hen te helpen hun grote gevoelens en onzekerheden constructief te leren veruiterlijken. Door kleine ingrepen kunnen we grote veranderingen teweeg brengen.
Door | Lut Celie
Coördinator | De Bleekweide